La distribuïdora del grup Juvé & Camps, coneguda pel seu catàleg internacional, fa la primera incursió exterior
Primeras Marcas, la importadora de vins, xampanys, generosos i espirituosos de gran prestigi, iniciarà aquest any l’activitat a Portugal, amb distribuïdors exclusius a Lisboa i a Porto, en la que és la primera incursió internacional de la companyia del grup Juvé & Camps Prime Brands. La principal activitat d’aquest holding propietat des del 2017 de Scranton, el braç inversor de Grífols, és l’elaboració del cava Juvé & Camps; ara bé, des del 1986, manté una línia de negoci menys coneguda que és la distribució de vins de tercers, que cada any guanya pes en les vendes consolidades.
A més de cercar clients en nous territoris, l’empresa també explorarà el creixement vertical en alguns canals on ja es factura, però que presenten molt marge de millora, com ara el proveïment de iots i d’hotels: “Volem sistematitzar l’esforç comercial en aquests àmbits on hi ha un gran potencial”, afirma Philippe Eberlé, director general. Primeras Marcas té una cartera de 10.00 clients, molt concentrats en la restauració i el comerç especialitzat. En la distribució només estan presents a les botigues del Club del Gourmet d’El Corte Inglés. Al final, el turista internacional és, en bona mesura, el gran consumidor d’aquests productes.
El nou focus empresarial arriba poc després de l’ampliació de les instal·lacions centrals, que estan situades al polígon industrial les Comes d’Igualada, que després de la inauguració el setembre passat ha doblat la superfície fins als 3.000 m². S’hi han invertit 1,5 milions d’euros, una part dels quals s’han destinat a l’automatització de la logística per optimitzar els enviaments.
Primeras Marcas disposa d’un catàleg d’unes 2.500 referències. Les ampolles sempre es compren en origen en cellers de gran prestigi internacional i que estan en mans d’una família. En pes dels espirituosos (conyac, whisky, grappa, calvados, rom, aiguardent, brandi i ginebra) en relació amb la facturació total només representa el 8% i, a poc a poc, ha anat perdent pes a mesura que el consum ha anat baixant; els generosos (porto i xerès), suposen el 5%. En canvi, els vins i xampanys són majoria. El 35% de la facturació són vins espanyols (una tercera part dels quals, catalans) i el 50%, vins de tot el món. El 2% que falta són olis i vinagres.
“L’empresa va invertir 1,5 milions d’euros el 2019 en una ampliació de les instal·lacions”
Destaquen els vins de Bordeus, ja que hi ha 600 referències d’aquesta regió al portafolis de Primeras Marcas. Algunes són anyades molt preuades de cellers de fama, que reposen al magatzem soterrani en unes condicions de temperatures estables i pocs canvis en l’aire. “Així poden estar anys”, afirma Eberlé.
L’empresa guarda com un tresor algunes anyades mítiques de Petrus, un vi que Primeras Marcas importa des de fa més de trenta anys, o de Château Magdelaine. “Tenim una persona que es dedica a dir que no es venen”, assegura amb una certa ironia Eberlé. La importadora disposa actualment d’un estoc valorat en 9 milions d’euros i cada cop compra més. Una part és d’alta rotació i garanteix la tresoreria i una part del marge. Una altra part queda immobilitzada, com una inversió a llarg termini, en espera que guanyi valor. “Tenim ampolles de fa més de vint anys”, indica el director general. La decisió sobre què i quant comprar i sobre quan vendre està en mans d’un professional amb més de trenta-cinc anys d’experiència a l’empresa.
Primeras Marcas és coneguda en el món de la restauració pel seu catàleg internacional més tradicional. No obstant això, el compromís és anar ampliant-lo amb cellers del nou món: l’Argentina, Sud-àfrica, Nova Zelanda, Austràlia, etc., almenys, un per any. També aspiren a incorporar vins de DO espanyoles i catalanes. En aquests casos, Primeras Marcas no es limita a comercialitzar el producte, sinó que és un aliat en la construcció de la marca. Eberlé explica amb orgull el cas del celler Menade de Rueda, que en pocs anys s’ha reposicionat com un vi d’alt nivell.
L’empresa destina molts recursos a captar i retenir talent per al seu departament comercial: “Calen dos anys per formar-los i dos més perquè arribin a la plenitud professional; aspirem que es jubilin aquí”, diu Eberlé.
La companyia va facturar 19,2 milions d’euros el 2019, un 7,5% més que el 2018. El creixement ha estat constant, fins i tot durant els anys de la crisi.
L’ORIGEN
Petrus i Mas Martinet
Primeras Marcas va néixer el 1986 de la mà de Joan Jové, avui dia president del grup, i de dos socis més que tenien una petita distribuïdora a Igualada. L’objectiu era representar cellers de gran prestigi internacional a Espanya i ser una extensió dels seus departaments comercials. Amb el pas dels anys, s’ha consolidat una cartera de marques prèmium entre les quals destaquen els xampanys de Louis Roederer, els vins Petrus de Bordeus, els Gaja d’Itàlia, els Markus Molitor d’Alemanya, els López de Heredia de la Rioja i Mas Martinet del Priorat.
Font: L’economic